CHARAKTER STUDIÓW
Studia podyplomowe Wczesne wspomaganie rozwoju zgodnie z nowym standardem kształcenia nadają kwalifikacje z pedagogiki specjalnej w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju. Studia przygotowują do wczesnego wykrywania zaburzeń rozwojowych oraz wspomagania rozwoju dziecka zagrożonego niepełnosprawnością i dziecka z trudnościami rozwojowymi w przedszkolu i szkole.
Podstawa prawna: Rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 2 października 2023r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. 2023, poz. 2102), Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (tj.Dz.U. 2021, poz. 890), Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U. 2017, poz. 1635).
CEL STUDIÓW I ZAKRES TEMATYCZNY
Celem studiów jest wyposażenie absolwenta w niezbędną wiedzę pedagogiczną i kwalifikacje do prowadzenia zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.Słuchacze poznają sposoby diagnozy i wieloprofilowego wspomagania rozwoju dzieci i młodzieży oraz metody i techniki terapii pedagogicznej. Poznają również techniki opracowania i realizowania z dzieckiem (zagrożonym nieprawidłowym rozwojem) i jego rodziną indywidualnego programu kompleksowej profilaktyki i wczesnej pomocy, koordynowania działań specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem oraz oceniania postępów dziecka. Absolwenci nabędą także umiejętności i kompetencje z zakresu metodyki kształcenia integracyjnego na etapie przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz wczesnego wspomagania i usprawniania procesu nauczania i wychowania dziecka.
WYBRANE TREŚCI REALIZOWANE W TOKU STUDIÓW
- Teoretyczne podstawy wczesnej interwencji i wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
- Neurologiczno-psychiatryczne aspekty zaburzeń
- Wybrane zagadnienia z psychologii rozwojowej i klinicznej
- Diagnoza funkcjonalna we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka
- Wielospecjalistyczna ocena rozwoju dziecka
- Zaburzenia rozwojowe i trudności wychowawcze
- Modele i standardy wczesnego wspomagania rozwoju oraz wczesnej interwencji terapeutycznej
- Projektowanie działań w obszarze WWR i ewaluacja działań zespołu
- Komunikacja alternatywna i wspomagająca
- Podstawy poradnictwa i pracy z rodziną
- Metody wspomagania, terapii i rehabilitacji dziecka o specjalnych potrzebach rozwojowych
- Warsztat pracy specjalisty WWR
- Metodyka wspomagania rozwoju dziecka z zaburzeniami funkcji ruchowych
- Metodyka wspomagania rozwoju dziecka z deficytami w obrębie analizatorów (wzrokowego i słuchowego)
- Metodyka terapii logopedycznej
- Metodyka wspomagania rozwoju dziecka z wczesnymi symptomami autystycznego spektrum zaburzeń
- Metodyka wczesnej edukacji
- Metodyka wieloprofilowego uprawniania i organizacji współpracy w zespole interdyscyplinarnym – projektowanie, realizacja i ewaluacja programów oddziaływań wspomagających
- Stymulacja i integracja sensoryczna
- Trening umiejętności wychowawczych
ADRESACI
Kształcenie na studiach podyplomowych w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju umożliwiające zdobycie kwalifikacji nauczyciela – pedagoga specjalnego, prowadzone jest w dwóch wariantach:
- dla osób posiadających kwalifikacje do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć, a nie posiadających przygotowania w obszarze pedagogiki specjalnej lub
- dla osób posiadających przygotowanie w obszarze pedagogiki specjalnej i pragnących zdobyć przygotowanie w dodatkowym zakresie pedagogiki specjalnej, w tym przypadku w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju.
Kandydat powinien udokumentować posiadanie wykształcenia wyższego przynajmniej na poziomie studiów pierwszego stopnia.
CO ZYSKUJESZ
Studia mają charakter kwalifikacyjny i dają uprawnienia do pracy w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w następujących placówkach: przedszkolach, szkołach podstawowych, w tym w specjalnych, w innych formach wychowania przedszkolnego, w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych oraz specjalnych ośrodkach wychowawczych oraz w publicznych i niepublicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradniach specjalistycznych.
ORGANIZACJA STUDIÓW
- Czas trwania:
- 3 semestry, od października 2024
- 450 godzin zajęć oraz 180 godzin praktyk dla osób posiadających kwalifikacje do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć, a nie posiadających przygotowania w zakresie pedagogiki specjalnej
- 390 godzin zajęć i 120 godzin praktyk dla osób posiadających przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej i pragnących zdobyć przygotowanie w dodatkowym zakresie pedagogiki specjalnej, w tym przypadku w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju
- Tryb studiów: zjazdy hybrydowe sobotnio-niedzielne, jeden-dwa razy w miesiącu
- Zgodnie z obowiązującymi przepisami 25% punktów ECTS realizowanych za pomocą zajęć e-learningowych i on-line
- Miejsce zajęć (do wyboru): Radom, Piotrków Trybunalski.
- Opłaty:
- cena regularna 1200 zł/sem., opłata wpisowa 150 zł, miesięczne raty
- rabat 150 zł przy zapisie do 30 września 2024
- Kontakt: Biuro rekrutacyjne – tel. 48 307 09 50, 602 673 781, 507 102 265, e-mail: info@edukacja2001.pl
ZGŁOSZENIA, ZAPISY, DOKUMENTY:
Zgłoszenia i zapisy na studia można realizować w trybie on – line za pośrednictwem strony internetowej edukacja2001.pl.
Wymagane dokumenty:
- wniosek o przyjęcie na studia – pobierz formularz wniosku do wydruku pobierz wniosek
- odpis, kserokopia lub skan dyplomu ukończenia studiów wyższych
- zgoda na przetwarzanie danych osobowych pobierz druk
REKRUTACJA: patrz strona //edukacja2001.pl/rekrutacja
Organizator: Uczelnia Nauk Społecznych w Łodzi